Tutkimus lääkäreiden rekrytointimarkkinoista

Syksyn aikana tutkimme lääkäreiden rekrytointimarkkinoita. Kyselyyn kutsutuilta lääkäreiltä kartoitettiin kiinnostusta työpaikan vaihtamiseen sekä halukkuutta työskennellä eri tehtävissä. Lisäksi selvitettiin mielekkään työmatkan kestoa ja parhaita työnhakukanavia. Vastaajia kyselyssä oli yhteensä 1055.

Puolet kyselyyn vastanneista lääkäreistä olisi kiinnostuneita vaihtamaan työpaikkaa. Kiinnostavimpana työpaikkana pidettiin erikoissairaanhoitoa ja positiona erikoislääkärin virkaa. Mieluisin kanava avoimien työpaikkojen esittelyyn olisi lääkäreille suunnatut lehdet.

Vuoden 2013 palvelutarvetutkimukset ovat valmistuneet

Elokuussa valmistuivat jokavuotiset palvelutarvetutkimukset lääkäreille, apteekeille, hoitajille sekä kuluttajille. Toteutimme palvelutarvetutkimuksen nyt myös ensi kertaa laboratorioille. Tutkimuksissa on selvitetty mm mitä kanavia pitkin tietoa tuotteista halutaan saada ja mitä pidetään hyvänä markkinointina.

Hoitajat kokevat edelleen kaikista hyödyllisimmiksi yhteistyömuodoiksi esitteet ja oppaat sekä yritysten järjestämät paikalliset koulutukset. Parasta yhteistyökumppania valittaessa oli kriteerien kärkikolmikossa tapahtunut muutos: ryhmille järjestettävät tuote-esittelyt ovat kirineet toiseksi tärkeimmäksi kriteeriksi, paikallisten koulutusten ohi.

Lääkärit puolestaan arvostavat eniten yritysten tarjoamia koulutuksia sekä kongresseja ja symposiumeja. Parasta markkinoijaa valittaessa lääkärit kokivat tärkeimmäksi valintaan vaikuttavaksi tekijäksi edelleen henkilökohtaiset tuote-esittelyt.

Apteekkihenkilökunta arvostaa yhteistyössä eniten heidän työpaikoillaan järjestettäviä koulutuksia.  Parhaimman yhteistyökumppanin valinnassa eniten vaikuttaa yrityksen tuotevalikoima.

Laboratorioiden henkilökunnalle tärkein yhteistyömuoto on huolto- ja tekninen tuki sekä kansalliset ja toimipaikalla järjestettävät koulutukset. Aktiivisimmin he osallistuvat työpaikalla järjestettäviin henkilökohtaisiin tuote-esittelyihin. Parhaan markkinoijan valintaan myös laboratorioissa vaikuttaa eniten henkilökohtaiset esittelyt.

Kuluttajatutkimuksesta puolestaan ilmeni, että kuluttajat ovat viimeisen vuoden aikana vähentäneet merkittävästi reseptivapaiden tabletti-, pore- ja jauhemuotoisten särky- ja kuumelääkkeiden ostamista. Sen sijaan erilaiset vitamiinivalmisteet ovat kasvattaneet suosiotaan.

Lääkäreiden tunnetilatutkimus

Toukokuussa tutkimme lääkäreiden päätöksentekoprosessia sekä siihen liittyviä tunteita. Kyselyyn vastasi yhteensä 993 lääkäriä. Kyselyssä kartoitettiin hoidon valinnan sekä tuote-esittelyiden herättämiä positiivisia ja negatiivisia tunteita.

Tutkimuksessa selvisi, että hoidon valinta herättää lääkäreissä vain harvoin pelkästään positiivisia tuntemuksia ja melkein puolissa tapauksista pelkästään negatiivisia tunteita.  Suurin syy negatiivisten tunteiden heräämiseen on potilaan suhtautuminen hoitoon. Yleisimpiä tunteita, joita lääkäreillä herää tuttua lääkettä/hoitoa määrätessä, ovat luottamus ja hyväksyntä.

Lääkäreille järjestetyissä tuote-esittelyissä päällimmäisiä tuntemuksia ovat uteliaisuus, luottamus tai hyväksyntä sekä ilo tai positiivinen yllättyneisyys.

Eläinlääkärien palvelutarpeet

Helmikuussa 2013 valmistui tutkimus eläinlääkärien palvelutarpeesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä medioita eläinlääkärit seuraavat ja mitä tietoa he hakevat näistä medioista. Samalla kartoitettiin myös eläinlääkärien palvelutarpeita ja erilaisten aktiviteettien vaikutuksia eläinlääkärien valintoihin. Kyselyyn vastasi yhteensä 116 eläinlääkäriä.

Hyödyllisimmäksi yhteistyömuodoksi vastaajien keskuudessa koettiin terveydenhuollon tuotteita ja lääkkeitä tarjoavien yhtiöiden tarjoamat kongressit ja symposiumit. Vastaajien mielestä parhaiten eläinten hoitoon tarkoitettuja tuotteitaan markkinoivat Orion, Pfizer ja Vetcare.

Tutkimus biosimilaarien käytöstä

Tammikuussa valmistui kvalitatiivinen tutkimus biosimilaareista. Tarkoituksena oli selvittää biologisia lääkkeitä käyttävien näkemyksiä biosimilaareista, kartoittaa aiheen tunnettuutta sekä ennakko-odotuksia biosimilaareihin liittyen. Biosimilaarien tuntemuksen taso vaihteli hieman vastaajien välillä eikä suuria ennakko-odotuksia ollut, mutta biosimilaareja odotettiin kuitenkin jo markkinoille.