Elokuussa valmistuivat jokavuotiset palvelutarvetutkimukset lääkäreille, apteekeille, hoitajille sekä kuluttajille. Toteutimme palvelutarvetutkimuksen nyt myös ensi kertaa laboratorioille. Tutkimuksissa on selvitetty mm mitä kanavia pitkin tietoa tuotteista halutaan saada ja mitä pidetään hyvänä markkinointina.
Hoitajat kokevat edelleen kaikista hyödyllisimmiksi yhteistyömuodoiksi esitteet ja oppaat sekä yritysten järjestämät paikalliset koulutukset. Parasta yhteistyökumppania valittaessa oli kriteerien kärkikolmikossa tapahtunut muutos: ryhmille järjestettävät tuote-esittelyt ovat kirineet toiseksi tärkeimmäksi kriteeriksi, paikallisten koulutusten ohi.
Lääkärit puolestaan arvostavat eniten yritysten tarjoamia koulutuksia sekä kongresseja ja symposiumeja. Parasta markkinoijaa valittaessa lääkärit kokivat tärkeimmäksi valintaan vaikuttavaksi tekijäksi edelleen henkilökohtaiset tuote-esittelyt.
Apteekkihenkilökunta arvostaa yhteistyössä eniten heidän työpaikoillaan järjestettäviä koulutuksia. Parhaimman yhteistyökumppanin valinnassa eniten vaikuttaa yrityksen tuotevalikoima.
Laboratorioiden henkilökunnalle tärkein yhteistyömuoto on huolto- ja tekninen tuki sekä kansalliset ja toimipaikalla järjestettävät koulutukset. Aktiivisimmin he osallistuvat työpaikalla järjestettäviin henkilökohtaisiin tuote-esittelyihin. Parhaan markkinoijan valintaan myös laboratorioissa vaikuttaa eniten henkilökohtaiset esittelyt.
Kuluttajatutkimuksesta puolestaan ilmeni, että kuluttajat ovat viimeisen vuoden aikana vähentäneet merkittävästi reseptivapaiden tabletti-, pore- ja jauhemuotoisten särky- ja kuumelääkkeiden ostamista. Sen sijaan erilaiset vitamiinivalmisteet ovat kasvattaneet suosiotaan.