Terveydenhuoltoalan markkinatutkimustarpeet 2014

Loppusyksystä 2014 teimme jälleen kerran omarahoitteisen tutkimuksen, jolla tutkimme terveydenhuoltoalalla toimivien yritysten markkinatutkimustarpeita. Tutkimuksessa selvitettiin mm. valintakriteereitä ja yritysten omia suunnitelmia markkinatutkimuksista.

Tärkeimpinä valintakriteereinä yhteistyökumppania valittaessa pidettiin tutkimuksen laatua. Myös yhteistyökumppanin toimialaosaamista ja tutkimusten räätälöitävyyttä pidettiin suuressa arvossa tänäkin vuonna.

Jos haluat kuulla näistä tuloksista tarkemmin, laita sähköpostia osoitteeseen info@successclinic.fi tai suoraan omalle yhteyshenkilöllesi (sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@successclinic.fi) ja tulemme esittelemään tuloksia Sinulle!

Vuoden 2014 palvelututkimukset ovat valmistuneet

Elokuussa valmistuivat vuotuiset palvelututkimukset lääkäreille, hoitajille, apteekeille, laboratorioille, eläinlääkäreille ja kuluttajille. Lisäksi tutkimus tehtiin nyt ensimmäistä kertaa myös ravitsemusalalle. Tutkimuksissa selvitetään mm. yhteistyömuotojen koettua hyödyllisyyttä sekä markkinointikanavien tehokkuutta.

Lääkärit arvioivat edelleen yritysten tarjoamat koulutukset sekä kongressit ja symposiumit hyödyllisimmiksi yhteistyömuodoksi. Ryhmille järjestettävät tuote-esittelyt sen sijaan nousivat ensimmäistä kertaa henkilökohtaisten tuote-esittelyjen ohi vaikuttavimpana markkinointikanavana.

Hoitajat kokevat hyödyllisimmiksi yhteistyömuodoiksi esitteet ja oppaat, paikalliset koulutukset sekä näytteet. Parhaan yhteistyökumppanin valintaan vaikuttaa edelleen eniten henkilökohtaiset tapaamiset. Paikallinen koulutus taas oli viime vuoden jälkeen noussut jälleen toiseksi tärkeimmäksi valintakriteeriksi ryhmille järjestettävien tuote-esittelyjen ohi.

Apteekkihenkilökunnan keskuudessa työpaikoilla tapahtuva koulutus koettiin edelleen tärkeimmäksi yhteistyömuodoksi, tuote-esittelyjen ja näytteiden edellä. Yhteistyökumppanin valintaan vaikuttavat eniten yrityksen tuotevalikoima ja tuotteiden saatavuus.

Laboratoriohenkilökunnalle hyödyllisimmät yhteismuodot olivat edelleen huolto- ja tekninen tuki sekä toimipaikalla ja kansallisesti järjestettävät koulutukset. Yhteistyöyrityksen valintaan vaikuttavat eniten henkilökohtaiset tuote-esittelyt sekä huolto- ja tukipalvelut.

Eläinlääkärit arvioivat hyödyllisimmiksi yhteistyömuodoiksi yritysten järjestämät kongressit ja symposiumit sekä yritysten tarjoamat koulutukset. Eniten yhteistyökumppanin valintaan vaikuttivat selkeästi henkilökohtaiset tuote-esittelyt.

Ravitsemusalan ammattilaisten keskuudessa tärkeimmiksi palveluiksi ja yhteistyömuodoiksi nousivat näytteet sekä oman työn tueksi ja asiakkaille tarkoitetut esitteet ja oppaat. Yhteistyöyritysten valintaan vaikuttivat eniten henkilökohtaiset tapaamiset edustajan kanssa sekä internet-sivut.

Kuluttajatutkimuksesta kävi ilmi, että viimeisen vuoden aikana kuluttajat olivat reseptivapaista terveystuotteista käyttäneet eniten rahaa vitamiinivalmisteisiin sekä tabletti-, pore- ja jauhemuotoisiin särky- ja kuumelääkkeisiin.

Personoidusta lääketieteestä tehty kysely osoitti, etteivät suomalaiset lääkärit vielä juurikaan käytä geenitestejä lääkevalinnoissaan. Personoidun lääketieteen odotetaan kuitenkin tulevaisuudessa korostavan diagnostiikan roolia potilaiden hoidossa. Personoidun lääketieteen kustannusvaikutusten arviointi jakoi selvästi lääkärien mielipiteitä. Vaikka enemmistö vastaajista odotti kustannusten laskevan, oli myös kustannusten kasvua ennustavien lääkärien määrä merkittävä.

Yhteistyötutkimus kuntavaikuttajille potilaan hoitoon sitoutumisesta

Helmikuussa toteutimme yhteistyötutkimuksen kuntavaikuttajille. Tutkimus käsitteli potilaan hoitoon sitoutumista terveydenhuollon näkökulmasta. Kuntavaikuttajilta kysyttiin potilaan hoitoon sitoutumisen merkityksestä ja siihen liittyvistä mahdollisuuksista, sekä arvioita kuntansa nykyisestä tilanteesta hoitoon sitoutumisen näkökulmasta.

 

Tutkimuksen perusteella kuntavaikuttajat pitävät hoitoon sitoutumista erittäin merkittävänä tekijänä terveydenhuollon kannalta, mutta suurin osa ei silti tiennyt, miten hoitoon sitoutumista kunnassa mitataan tai millaisia hankkeita on meneillä hoitoon sitoutumisen tukemiseksi. Tärkeimpinä tulevaisuuden investointeina kuntavaikuttajat pitivät ohjelmistojen yhtenäistämistä kansallisella tasolla sekä potilastietojärjestelmän uudistamista, joiden  uskottiin tuovan investointeja suurempia hyötyjä kunnan terveydenhuoltoon tulevien vuosien aikana.

Farmasian Päivät 2013

Joulukuussa valmistui jälleen tutkimus, jossa selvitettiin farmasistien näkemyksiä Farmasian Päivät 2013 –tapahtumasta. Kyselyyn vastasi 601 Farmasian Päiville osallistunutta henkilöä. Selvitimme myös mieleen jääneitä näytteilleasettajia ja tuotteita sekä syitä, miksi nämä olivat jääneet mieleen.

 

Kaikkein parhaiten tapahtuman vierailijoille jäivät mieleen näytteilleasettajat, jotka erottuivat joukosta esimerkiksi erilaisten asujen tai vetonaulojen ansiosta. Erityisesti aktiviteetit vetivät näyttelyvieraita puoleensa, mutta myös esittelijöiden aktiivisuutta ja asiantuntevuutta arvostettiin. Tuotteet painuivat mieleen puolestaan ajankohtaisuuden ja esille asettelun vuoksi.

Terveydenhuoltoalan yritysten markkinatutkimustarpeet

Loppusyksystä 2013 toteutimme tutkimuksen, jossa selvitettiin terveydenhuoltoalan yritysten markkinatutkimustarpeita. Samalla tutkimme valintakriteereitä lääkealan markkinatutkimuskumppanille sekä markkinatutkimusten roolia ja hyötyä työn kannalta.

Markkinatutkimusten laatuun ja hyötyyn vaikuttavat eniten mahdollisuus räätälöidä kysely omien tarpeiden mukaan, tuotteen valintaperusteiden selvittäminen sekä tulosten hyödyntäminen myynnissä ja markkinoinnissa. Tutkimuskumppanin valintaan taas vaikuttavat eniten tutkimusten laatu, toimialaosaaminen ja ammattitaitoinen kenttätyö.